2007. december 11., kedd

Amikor már a segítség sem kell...


Ki tud hozni a sodromból, amikor külföldi ismerőseimtől, vagy akár a sajtóból is értesülök arról, hogy nem tudunk élni azzal a lehetőséggel, amikor a teletömött zsebű nyugati polgárok kis hazánkba érkeznek elkölteni ropogós euró-, dollár- és egyéb bankóikat. Egyszerűen nem értik, hogy ha valamit venni szeretnének, valamilyen szolgáltatást ki szeretnének használni, gyakran akadályba ütköznek. Hogy miért nem tudnak zárás előtt pár perccel még egy sört kapni, miért nem nyitja ki nekik valaki a falusi múzeum ajtaját szünnapon is, stb. "Felfoghatatlan, hogy kínáljuk a pénzünk és nem kell!". Eddig is meg voltam győződve róla, hogy a mentalitással van a gond, mai tapasztalatom fényében ezt a nézetemet meg kell hogy erősítsem, és kijelentenem hogy ez még a jobbik eset, hisz csak pénz van kockán és egy kis keserű szájíz a turiszt szájában.

Amikor viszont már valaki kér tőlünk valamit, mi úgy döntünk, hogy adunk, és erre sincs befogadóképesség, akkor már tényleg nagy baj van a hozzáállásunkkal - akinek nem inge ne vegye magára...

Egy tegnapelőtti SME cikk hatására spontánul úgy döntöttem, karácsony közeledtével le kell tennem az asztalra valami önzetlen jótettet, ezért eleget téve az újság honlapján megjelent cikknek, elmentem vért adni a pozsonyi Prímás palotába. Mivel egy barátnőmmel már megegyeztem korábban, hogy együtt ebédelünk és mivel a véradás délelőtt 8 és 12 között volt meghirdetve, jótettemet meg akartam orbánosan duplázni és vittem még egy embert.

11.30-kor értünk be a terem ajtaján, amikor büszke arccal közöltük a szolgálatot teljesítő hölggyel, hogy vért adni jöttünk. A legnagyobb meglepetésemre a válasz az volt - a véradást végző nővérkével való konzultáció után - hogy hát, az az igazság, hogy már ők elpakolták a szerszámokat. Jogos önvédelem gyanánt igazam teljes tudatában megemlítettem nekik, hogy 12-ig volt a dolog meghirdetve. "Igen, de az előbb nem volt mit csinálnunk, ezért összepakoltunk, és különben is már 7-től itt vagyunk. Tessék elmenni pl. a ruzsinovi kórházba, ott is lehet vért adni."

Igen, tudom. Ott is lehet. De akkor ez a kampány fölösleges volt. Elég lett volna egy olyan kampányt megszervezni, hogy tessék elmenni vért adni, ekkor és ekkor, ide és ide. Ha viszont már a hegy jött Mohamedhez, kutya kötelességük lett volna a maximumot kihozni a rendezvényből. Még ha a bejáratból jönnek vissza a kedvünkért, akkor is, nem még úgy, hogy időben mentünk. Ez az én nézőpontom. A másik az, hogy aki akar, megtalálja a módját a véradásnak. És aki akar, elmegy bárhová megtenni. Ez is teljesen jogos nézőpont. De szerintem az enyém is.

3 megjegyzés:

JClayton írta...

Egy fokkal jobban érthető, mikor a Szigeten dobtak ki azért a véradó sátorból, mert nem voltam TAJ-számos magyar. Egyrészt pont azért nem ittam addig, másrészt biztosan nem a vérvétel legjobb módja minden jöttmentet megcsapolni. Csak az az érdekes, hogy egy évvel előtte és utána is más volt a gyakorlat.
Így járnak a filantrópok, pusztulásba rohan a világ :)

jurgen írta...

Hat igen, eleg halatlan feladat, jotekonysagi szervezetet biralni. De en se ertem, hogy ha azt hirdetik, 12.00-ig vannak ott, akkor miert pakolnak ossze 11.30-kor... Az ilyen aprocska bananhejak olyan idegesitoek tudnak lenni...

tibi írta...

ne is mond... egy eve voltam a tatraban konferencian egy hotelban, este 10-ig volt csak nyitva a bar, noha mi meg eles szakmai vitaban voltunk es meg szerettuk volna atvenni a teoriat:) ... jo pont nekik, hogy iden mar alkalmazkodtak hozzank, es ejfel utan is meg rendelkezesunkre alltak... minuszpont a dologban, hogy hiaba mondtuk nekik, hogy a biliardgolyokat leadjuk majd reggel, nem nagyon tetszett nekik... pedig a biliard alapjat kepezi a gondolkodasban:)